Траєкторія росту: від звичайної сільської школи до школи формування компетентностей

Ольга Барна,
вчитель інформатики
Білобожницької ЗОШ І–ІІІ ступенів
Чортківського району
Тернопільської області,
вчитель-методист,
кандидат педагогічних наук, доцент
E-mail:ol_vas_shevchuk@mfil.ru
Марія Матковська,
директор
Білобожницької ЗОШ І–ІІІступенів
Чортківського району
Тернопільської області,
вчитель-методист
E-mail: biloboz@i.ua


«Освіта — найвеличніше з усіх земних благ, але тільки тоді, коли вона найвищої якості. Інакше вона абсолютно марна».Саме у цих словахДжозефа Редьярда Кіплінга педагогічний колектив Білобожницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, що на Тернопільщині, вбачає своє завдання, переймаючи естафету від своїх попередників, з думкою про своїх наступників. Сьогодні  якість шкільної освіти на селі – це насамперед перспектива розвитку населеного пункту та його громади, запорука рівного доступу її випускників до здобуття професійної освіти, показник рівня високої культури та співпраці усіх учасників навчально-виховного процесу. І від вибору стратегії забезпечення такої якості у великій мірі залежить й результат.

Переломним моментом для обрання векторів пошуку стратегії розвитку школи став початок 1992 року, коли у школі було оснащено перший у районі кабінет інформатики на базі КУВТ«Корвет». «Старенькі Корвети», як тепер називають ці експонати шкільного музею, прослужили у школі 10 років. Це були машини, які використовували для навчання інформатики, на яких виростали випускники школи – майбутні спеціалісти у ІТ-галузі, удосконалювались переможці конкурсів, олімпіад з програмування, які зустрічали численні освітянські делегації, семінари та майстер-класи…Але, нажаль, їх не використовували інші вчителі на своїх уроках. Траєкторія поступу школи до її сучасної моделі дала збій: зусиллями тільки вчителів інформатики неможливо змінити якість шкільної освіти загалом.  Ці зміни можливі за умови роботи у згуртованій команді однодумців, які прогнуть і вміють навчати по-новому, намагаються насамперед розвивати мислення учнів, сприяти формуванню творчої особистості, здатної застосовувати набуті знання і вміння для продовження навчання, для життя у суспільстві та громаді, ефективному виборі майбутньої професійної діяльності. Інструментом для підтримки задумів колективу було обрано інформаційно-комунікаційні технології, які уже змінювали життя людей на краще та піднімали освіту на вищий рівень у високорозвинених країнах, у великих містах, але ще дуже обережно приходили у село.

Комп’ютери, якими можна було реалізувати поставлені цілі, прийшли у школу у 2002 році. За два роки усі вчителі пройшли курси з основ комп’ютерної грамотності. В умовах сільської школи – це просто подвиг, адже після роботи треба бігти додому, де чекають зовсім не вчительські будні, а важка сільська робота, у когось маленькі діти, сім’я, і ні в кого немає комп’ютера вдома! Мотиви навчання у всіх були різні: у першої десятки – реальне розуміння перспектив та потреб такого навчання, в інших відчуття статусності – не бути гіршим, не залишитись осторонь змін, у третіх – зобов’язання, кероване адміністративними важелями. Поступово  почався справжній комп’ютерний бум: комп’ютер став інструментом для  підготовки вчителів до занять, на уроках почали використовувати різноманітні комп’ютерні програми, у сільський дім прийшла новітня техніка…

Життя у школі із стану розміреного спокою перейшло у режим поступального руху. Практично кожен член колективу щось шукав – у методиці, у підходах, у засобах, у собі. Не можна сказати, що ці пошуки були марними, ні, але вони нагадували рух у просторі із зав’язаними очима: розумієш, що кудись йдеш, часто натикаєшся на глухі кути, починаєш все заново і не знаєш чи у правильному напрямку. Так «наосліп» у школі було організованоперший навчальний проект «Моя майбутня професія», в ході якого учасники виготовляли друковану поліграфічну продукцію засобами програми MSPublisher 2000.  Презентували результати проекту на обласному семінарі методистів з інформатики, провівши для учасників невелике практичне заняття «Роби з нами», яке тепер стало називатись таким звичним для усіх словом «тренінг». Після семінару обласний очільник з інформатики розповів про освітні ініціативи компанії Intel, зокрема про програму «Навчання для майбутнього», що  має на меті навчання вчителів новим методикам використання комп’ютерів у навчанні.

З цього часу у траєкторію росту школи тісно вплелось слово Intel…Що змінилось від цього? Та все: життя кожного учня, вчителя, адміністрації, усієї сільської громади. Осінь  2004 року, коли на базі школи було проведено перший тренінг за програмою Intel®«Навчання для майбутнього», дала добрий урожай.  Ідеї, які закладені у програму – навички ХХІ століття, метод навчальних проектів, постановка основних питань, навчання учнів через розвиток у них навичок мислення високого рівня, навчання у співпраці, розвиток в учнів критичного мислення, застосування комп’ютерних технологій для навчання та розвитку та багато інших почали використовувати у своїй практиці 98% педагогічних працівників школи. Вчителі, що є активними прихильниками та послідовниками інновацій, яких навчає програма,  стали переможцями обласного туру конкурсу «Вчитель року»: Швалюк Л.Б. (правознавство), Нога Л.М. (трудове навчання), Ставнича Н.П. (музика). Школа  стала лауреатом конкурсу «100 кращих шкіл України» у номінації «Школа інноваційних технологій». Як результат роботи вчителів учні сільської школи дедалі частіше ставали учасниками та лауреатами ІІІ та IV турів Всеукраїнських предметних олімпіад, ІІІ етапу захисту наукових робіт членів МАН, а школа у 2013 н. р. вийшла на перше місце у районі за кількістю призових місць у різних олімпіадах, конкурсах та інтелектуальних змаганнях у розрахунку на одного учня. У школі уже п’ятий рік проводиться цифрова навчальна практика, де реалізовуються навчальні проекти, в ході яких учні вчаться, починаючи з другого класу, використовувати комп’ютери для досягнення своїх цілей, для власного розвитку,  для користі своєї родини та села.За опитуванням учнів та їхніх батьків найбільш вдалими, змістовними та корисними були навчальні проекти «Як у моєму селі чесно заробити мільйон?», «Наші односельці в історії людства», «Замість ялинки – зимовий букет», «Шкільна родина: від матері-батька до доньки і сина», «Герої посеред нас», «Як перетворити моє село у туристичну Мекку?», «Обігрій лелеку», «Енергозбереження: як допомогти сімейному бюджету», «Стежина до отчого порогу».

Сьогодні адміністрація школи здійснює керівництво навчально-виховним процесом та реалізує концепцію залучення батьків до організації персонального навчання кожного учня школи засобами ІКТ: через освітню мережу «Щоденник», матеріали шкільного сайта та вікі-сторінки навчального закладу, блоги предметних комісій, персональних блогіввчителів-предметників математики, іноземної мови, зарубіжної літератури, фізики, історії, музики, трудового навчання, етики, директора та його заступників, практичного психолога. Педагог-організатор Романів Г.П. здійснює управління учнівським самоврядуванням та організовує співпрацю учнів у ході виконання колективних творчих справ та навчальних проектів через соціальні мережі.Батьки підтримали інноваційні починання школи. 82 % учнів мають вдома сучасну комп’ютерну техніку та застосовують її для власного навчання та навчають технологіям членів своїх родин.

У школі реалізується авторська модель сучасної сільської школи на основі впровадження інформаційно-комунікативних технологій (рис. 1).



Рис. 1. Модель Білобожницької ЗОШ


Освітні ініціативи Intel відкрили для школи ще один вектор побудови моделі школи – школа, що будує навчання, засноване на навчальних потребах учнів. Це стало можливим із поступовим ознайомленням вчителів з ідеями 10-ї версії програми «Навчання для майбутнього». На наше переконання, десята версія  дає глибину розуміння новітньої методики навчання, новий інструментарій ІКТ у навчальному процесі та рецепти, як достукатись до кожного учня, засіяти у нього іскру розуму та бажання вчитись. Це версія, яка є новим щаблем у підвищенні майстерності тих, хто уже у програмі та тих, хто тільки шукає змін у навчанні.Команда однодумців, яку складає педагогічний колектив школи, готова до нового етапу підвищення свого професійного рівня. Перший етап пройдено, і рух вперед задля майбутнього наших учнів, як показує практика,  буде знову успішним завдяки Intel. І школа буде знову з гордістю озиратись у минуле, твердо засіватиосвітянську ниву сьогодні, сміливо будувати плани на майбутнє. Вона буде жити, творити та дерзати запалом сердець педагогів, чистими душами дітей, турботливими руками батьків та виконанням своїх соціальних зобов’язань перед громадянами України компанією Intel.

<<