Intel ISEF в Україні: складові успіху

Надія Мосякіна,
координатор Освітньої
академії Intel ISEF в Україні
E-mail: n_mosyakina@hotmail.com


Що таке
Intel ISEF?

Вже десятий рік в Україні триває програма конкурсів Intel ISEF (International Science and Engineering Fair). Міжнародний конкурс науково-технічної творчості школярів Intel ISEF зараз є найбільшим у світі конкурсом науково-дослідних проектів учнів старших класів.

Всесвітній фінал Intel ISEF проходить щороку у травні в одному з міст США. У минулому 2012 р. конкурс вітало місто Піттсбург (штат Пенсільванія), цього (2013) року Intel ISEF відбувся у м. Фінікс (Аризона); у 2014 р. міжнародний фінал прийме м. Лос-Анджелес (Каліфорнія), а далі ці три міста будуть чергуватися у такому ж порядку аж до 2019 р. Найперший фінал наукового конкурсу молоді ISEF відбувся у 1950 р. у м. Філадельфія (Пенсільванія).

Від 1996 р. титульним генеральним спонсором Intel ISEF є корпорація Intel, для якої цей конкурс є зараз однією з найбільш масштабних освітніх ініціатив, складовою корпоративної програми Intel® «Новаторство в освіті» (Intel® Innovation in Education). Іншими важливими спонсорами конкурсу є численні компанії та корпорації, діяльність яких пов’язана з науково-технічними інноваціями, університети та інші освітні заклади, державні структури (зокрема, уряди міст, де проводиться конкурс). Організацією всесвітнього конкурсу опікується неурядова організація Society for Science and the Public (від часу її заснування у 1921 р. і до 2007 р. вона мала назву Science Service), завданнями якої є популяризація науки, поширення наукових знань серед громадськості, роз’яснення ролі науки та освіти у сучасному суспільстві, масштабні освітні проекти, у тому числі організація проведення конкурсів Intel ISEF, підтримка освітніх програм у США та багатьох країнах світу. Спочатку організований як конкурс для наукової молоді США, Intel ISEF тепер набув величезної популярності в усьому світі. Досить згадати, що в останні роки учасниками всесвітнього фіналу щороку стають не менш як 1500-1700 молодих вчених і винахідників з понад 50 країн та територій, а загальний призовий фонд складає не менш 3 млн доларів. На всесвітньому фіналі проекти оцінюють понад 1200 членів журі, визнаних професіоналів у своїх галузях науки і техніки, серед яких – справді видатні вчені, у тому числі й лауреати Нобелівської премії, а також провідні співробітники Intel та багатьох інших компаній та агенцій. Кількість відвідувачів кожного конкурсу – понад 10 000 осіб щороку; серед них – школярі-фіналісти, члени делегацій з різних країн, освітяни, організатори, представники ЗМІ, місцеві школярі, батьки та представники громадськості.

Фіналісти Intel ISEF відбираються щорічно по всьому світу за результатами регіональних або національних афілійованих конкурсів, і кількість таких конкурсів і їх учасників щороку зростає. Важко оцінити загальну кількість учасників різних рівнів (від місцевого до національного), але вона становить зараз декілька мільйонів осіб. Кожен афілійований регіональний або національний конкурс відповідає високим науково-технічним та організаційним вимогам Intel ISEF.

Детальніша інформація про конкурс доступна на відповідних веб-сайтах та у наших попередніх публікаціях. Уся офіційна інформація про Intel ISEF розміщена англійською мовою на сайті Society for Science and the Public (http://student.societyforscience.org/intel-isef?pid=270). Інформацію українською мовою ви зможете знайти на сайтах конкурсів Intel-Техно Україна (http://isef.pti.kpi.ua/) та Intel-Еко Україна (http://nenc.gov.ua/ecoukraine). Сподіваємося, наші читачі звернуться до цих джерел інформації аби дізнатися більше про наймасштабніший всесвітній конкурс науково-технічної творчості Intel ISEF, і ця інформація стане для них ще одним кроком у захопливий світ науково-технічної творчості.

Без сумніву, десятий рік програми Intel ISEF у нашій державі – слушна нагода для того, аби проаналізувати етапи цього великого шляху, із вдячністю згадати тих, хто творив і продовжує творити історію конкурсу в Україні, підвести певні підсумки та окреслити розвиток програми на майбутнє.

Десятий рік програми Intel ISEF в Україні: кроки історії

Ця унікальна молодіжна освітня програма у нашій державі бере свій початок влітку 2004 р., коли керівник освітніх програм корпорації Intel в Україні Тетяна Нанаєва зініціювала предметне обговорення питання впровадження в Україні науково-освітньої програми Intel ISEF (International Science and Engineering Fair). Як результат, восени 2004 р. була проведена офіційна афіліація національного конкурсу Intel-Еко Україна на базі Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді (НЕНЦ) Міністерства освіти і науки України. Директором першого українського конкурсу Intel ISEF став директор НЕНЦ доктор педагогічних наук Володимир Вербицький, а першим координатором – автор цих рядків. Перший національний конкурс та перша участь України у всесвітньому фіналі (м. Фінікс, Аризона) відбулися у 2005 р. Згодом у 2009 р. був афілійований другий національний конкурс, Intel-Техно Україна, на базі Національного технічного університету України «Київський політехнічний університет» (НТУУ «КПІ») та під керівництвом директора конкурсу – доктора фізико-математичних наук, професора Олексія Новікова. Переможці Intel-Техно Україна вперше взяли участь у міжнародному фіналі у 2010 р. (м. Сан-Хосе, Каліфорнія).

Отже, починаючи з 2005 р. і вже дев’ять років поспіль в Україні проводяться національні конкурси за програмою Intel ISEF. Зараз українська програма Intel ISEF триває вже десятий рік, тому доцільно було б напередодні десятиріччя конкурсу підвести певні підсумки, а, найголовніше – проаналізувати основні здобутки і намітити перспективи на майбутнє.

Слід відзначити, що за всі дев’ять років участі українських школярів у міжнародних фіналах конкурсу Intel ISEF не було жодного року, коли б наші учасники повернулися в Україну без нагород, основних або спеціальних. Таким чином, можна вважати незаперечним, що рівень підготовки українських переможців національних конкурсів є високим, навіть порівняно з учасниками з тих країн, котрі за своїм науково-технічним розвитком та рівнем національної освіти займають визнані провідні місця у світі. Слід зазначити, що серед команд національних конкурсів інших країн така постійність міжнародного визнання проектів учасників є скоріше винятком, ніж правилом. Національні або регіональні команди деяких розвинених у науковому та освітньому аспекті країн на міжнародному фіналі Intel ISEF досить часто не отримують жодних нагород по декілька років поспіль. Тому стабільні і вагомі результати українських учасників вже давно привернули увагу світової освітньої спільноти, а вітчизняний досвід проведення та підготовки конкурсу є прикладом і предметом вивчення для багатьох країн. Отже, виникає питання, у чому ж полягає секрет такого постійного успіху українських команд на міжнародному рівні?

Складові успіху програми Intel ISEF в Україні

Спробуємо проаналізувати складові успіху програми Intel ISEF в Україні. Сподіваємося, викладена інформація стане в нагоді як майбутнім молодим науковцям-учасникам, так і їхнім вчителям, науковим керівникам, організаторам регіональних та національних науково-технічних конкурсів учнівської молоді.

Які ж передумови та складові успішного розвитку проекту Intel ISEF в Україні? Не претендуючи на вичерпність аналізу, спробуємо визначити ці фактори.

1. Наявність національних традицій організації науково-технічної творчості учнівської молоді.

Українські школярі та освітяни мають давні і достойні традиції науково-освітніх проектів та досвід роботи з науковою молоддю. У першу чергу слід згадати щорічні конкурси Малої академії наук України – унікальної структури, яка тепер має статус національного центру і знаходиться у спільному підпорядкуванні Міністерства освіти і науки України та Національної академії наук України. Вагому роль відіграє і постійна участь українських школярів у національних та міжнародних предметних та фахових олімпіадах, різноманітних конкурсах науково-технічної творчості. Отже, в Україні залишаються сильними традиції повноцінної академічної освіти, на відміну від прагматичного підходу, що переважає у освітніх моделях навіть деяких розвинених країн.

2. Наявність організаційної та освітньої бази.

З першою складовою успіху тісно пов’язана і друга – наявність в Україні належної організаційної та освітньої бази. Особливість усіх національних конкурсів Intel ISEF (як в Україні, так і в інших країнах) полягає у тому, що для свого успішного проведення вони повинні спиратися на розвинену національну систему освітніх, науково-освітніх та наукових закладів.

Позитивну роль відіграє наявність в Україні численних спеціалізованих шкіл, гімназій, ліцеїв з поглибленим вивченням певних предметів. Здебільшого такі навчальні заклади підтримують тісні зв’язки з місцевими або загальнонаціональними науковими та науково-освітніми центрами, що також підсилює науково-освітню роботу з обдарованою молоддю.

Практика впровадження програми Intel ISEF в Україні показала, що саме співпраця навчальних закладів з провідними університетами та інститутами, науковими центрами Національної академії наук України та інших загальнодержавних академій сприяє покращенню роботи науковців з творчою молоддю, представники якої прийдуть у вітчизняну та світову науку і збагатять нашу державу і людство новими відкриттями і винаходами, інноваціями і їх впровадженням.

Варто особливо відзначити ту обставину, що, на відміну від деяких країн СНД, в Україні добре збереглася ще з часів СРСР і продовжує розвиватися система позашкільної освіти. Не випадково, що саме НЕНЦ як основний заклад, що координує позашкільну науково-освітню роботу численних регіональних еколого-натуралістичних центрів і станцій по всій країні, став першою установою, яка взяла на себе проведення конкурсу Intel ISEF в Україні. І зовсім не випадково, що другим осередком Intel ISEF в Україні став НТУУ «КПІ», провідний центр технічної науки та вищої освіти, який підтримує тісні зв’язки з навчальними закладами середньої освіти, оскільки дбає про залучення до наукових досліджень талановитої шкільної молоді – майбутніх студентів, а згодом і науковців та інженерів.

3. Наявність кваліфікованих наукових та педагогічних кадрів, потужна команда конкурсу в Україні.

Інституційне забезпечення конкурсу, безперечно, є надзвичайно важливим, проте не менш важливим є і так званий «людський фактор», наявність об’єднаних у потужну команду відданих справі фахівців, які готові взяти на себе відповідальність, надати свої знання, досвід, час для належної організації та проведення конкурсу на всіх етапах, аж до міжнародного рівня. У цьому відношенні успіх конкурсу значною мірою забезпечувався саме наявністю таких професіоналів. У першу чергу слід згадати незмінного керівника і куратора освітніх програм Intel в Україні Тетяну Нанаєву та її колег – Анастасію Причиненко, Людмилу Савченко, Антона Шпігунова та багатьох інших. Саме члени української команди Intel забезпечували взаємодію конкурсів з корпорацією Intel, сприяли всебічній підтримці конкурсу з боку Intel Foundation, Intel Ukraine Microelectronics, Inc., Society for Science and The Public тощо. Керівники представництва Intel в Україні Володимир Шаров та Кшиштоф Йонак завжди приділяли велику увагу і надавали сприяння розвитку освітніх програм.

Роль директорів конкурсів професорів Володимира Вербицького (Intel-Еко Україна) та Олексія Новікова (Intel-Техно Україна) також була визначальною. Саме вони загорілися ідеєю конкурсу та втілили цю ідею в Україні, винесли на своїх плечах основну організаційну роботу, звичайно ж, із допомогою своїх колег та партнерів, багатьох з яких вони безпосередньо залучили до проекту. Керівники наукових робіт школярів, консультанти, члени журі також зробили все можливе заради успіху Intel ISEF в Україні.

Завдяки потужній командній роботі цей конкурс вирізняється серед інших визнаних конкурсів масштабністю та високим науково-методичним рівнем, і вже давно здобув славу непересічної науково-освітньої події.

4. Вдала організація національних конкурсів, чесність та прозорість їх проведення, відповідальний відбір переможців.

Як і всесвітні фінали Intel ISEF, національні конкурси відзначаються вдалою організаційною формою проведення, комплексністю підходів до розвитку науково-пізнавальної діяльності в освіті. У програмах конкурсів щороку розробляються і успішно реалізуються заходи, спрямовані на різні цільові аудиторії, зокрема, фіналістів-учасників, вчителів та наукових керівників, організаторів освіти, науковців, представників ЗМІ та спонсорів. Саме це забезпечує постійний розвиток і вдосконалення процесу.

Є цілком очевидним і навіть не потребує особливого підтвердження те, що основними принципами оцінки проектів на національному рівні та відбору фіналістів на міжнародний рівень є чесність та прозорість, безперечне дотримання вимог наукової та педагогічної етики. Підтвердженням цьому є щорічні перемоги наших фіналістів на всесвітніх фіналах Intel ISEF, що означає, що відбираються лише найкращі проекти і найперспективніші молоді дослідники. Ми високо цінуємо чесність, принциповість та професіоналізм наших членів журі і переконані, що вони й надалі демонструватимуть ці пріоритетні чесноти, оскільки, як висловився філософ Л. Фейєрбах, «Любов до науки – це любов до істини, тому чесність є головною чеснотою вченого».

Важливо відзначити, що протягом багатьох років, паралельно з основною програмою національних конкурсів, для наукових керівників, вчителів і організаторів роботи з обдарованою молоддю проводиться Освітня академія Intel. Ідея таких науково-методичних і освітніх заходів базується на успішному досвіді проведення сесій Освітніх академій Intel ISEF (Intel ISEF Educator Academy) паралельно з міжнародним фіналом конкурсу. Основна мета Освітньої академії Intel в Україні – роз’яснити учасникам та слухачам принципи та особливості всесвітнього процесу Intel ISEF, надати інформацію про конкурс та рекомендації щодо підготовки проектів наукової молоді, поділитися найкращим вітчизняним та міжнародним практичним досвідом організації та проведення конкурсів, принципів та методів науково-освітньої роботи з обдарованою молоддю на основі залучення інформаційних технологій, дослідницьких та проектних методів навчання. У програмі академії щороку знаходять місце виступи організаторів і наукових керівників конкурсу та освітян-методистів, інтерактивні презентації та історії успіху міжнародних фіналістів Intel ISEF, наукових керівників учнівських робіт, лекції провідних науковців, зацікавлене обговорення, питання та відповіді.

5. Науковий підхід до оцінки проектів, висока кваліфікація членів журі.

Конкурс Intel ISEF на всіх його рівнях є саме науково-технічним конкурсом з потужною інноваційною складовою. Це означає, що шанси на відзначення та перемогу на цьому конкурсі мають саме ті наукові та науково-технічні проекти, при виконанні яких учні керуються науковим методом пізнання. Іншими словами, учасники конкурсу не грають у науку, а творять її. Вимоги до кращих робіт на Intel ISEF є у принципі такими ж, як і вимоги до будь-яких інших наукових робіт, що виконуються дорослими науковцями та науковими колективами.

Науковий метод має чітко визначені критерії та основні складові. Серед основних етапів наукового дослідження слід виділити такі: 1) постановка наукової проблеми (або технічного завдання), визначення мети та завдань, 2) проведення попереднього дослідження проблеми на основі наявних даних, 3) формулювання гіпотези, 4) планування дослідження (зокрема, його методів, процедур та параметрів), уточнення мети та завдання, 5) проведення досліджень, експериментів, виконання технічних завдань, 6) аналіз отриманих даних, оцінка їх достовірності, 7) формулювання висновків (які можуть повністю або частково підтверджувати попередню гіпотезу, або ж спростовувати її) та 8) оформлення результатів. Залежно від особливостей дослідження, послідовність або значення тих чи інших етапів можуть різнитися.

Звичайно ж, оцінити такі науково-технічні проекти можуть лише досвідчені науковці та освітяни. Саме тому до участі в журі національних конкурсів залучені провідні вчені та освітяни з визнаних наукових та науково-освітніх установ України, зокрема, наукових інститутів Національної академії наук України, вищих навчальних закладів (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Національний університет «Києво-Могилянська академія», Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут» та ін.).

Надзвичайно важливою є практика залучення до складу журі також молодих науковців – аспірантів, студентів, переможців та фіналістів попередніх національних та міжнародних фіналів Intel ISEF. У багатьох випадках саме наукова молодь мала вирішальне слово при відборі переможців, оскільки молоді науковці краще розуміють психологію та мотивацію молодих дослідників, можуть підказати шляхи покращення проекту, або ж навпаки – вказати на певні методичні або інші недоліки. Особливо важливим є досвід переможців і учасників конкурсів Intel ISEF минулих років, оскільки вони з власного досвіду, часто краще за інших знають і, головне, розуміють критерії оцінки та особливості суддівства на міжнародних конкурсах і можуть підказати навіть поважним членам журі, які саме проекти матимуть вищі шанси на всесвітньому рівні.

Отже, при визначенні переможців журі у першу чергу оцінює науковий рівень проектів і відповідність вимогам Intel ISEF, але враховуються й презентаційні та комунікаційні навички, логічність мислення, володіння англійською мовою тощо; тобто, всі ті фактори, які підвищують шанси на перемогу на міжнародному фіналі Intel ISEF.

6. Методична підготовка переможців національних конкурсів до участі у міжнародному фіналі.

Навіть перемога та найвище визнання на національному конкурсі не гарантують перемоги на міжнародному фіналі Intel ISEF. Слід враховувати, що чіткі вимоги Intel ISEF не в усьому співпадають з вимогами до учнівських робіт на конкурсах МАН або інших. Отже, національні переможці потребують певної підготовки до того, що їх очікує на заключному міжнародному етапі конкурсу. Сюди входить як науково-методична, так і певна психологічна та технічна підготовка, вдосконалення навичок ефективного спілкування, у тому числі й англійською мовою. Отже, кандидати на участь у міжнародному фіналі потребують певної допомоги на етапі підготовки до всесвітнього конкурсу, і вони таку допомогу отримують від своїх наукових керівників, наукових консультантів, організаторів національних конкурсів та співробітників освітніх програм Intel. Останнім часом така підготовка здійснюється значною мірою дистанційно, за допомогою сучасних електронних засобів комунікації (електронна пошта, Skype, соціальні мережі тощо), але й також під час спеціальних консультацій, які організовуються на базі установ, відповідальних за проведення національних конкурсів. Разом з тим, ця різнобічна допомога жодним чином не обмежує ініціативи і самостійності самих фіналістів. Основний принцип – не зробити певну частину роботи замість фіналістів, але підказати молодим дослідникам, як вони самі можуть зробити цю роботу краще.

7. Високий рівень підготовки українських школярів – учасників конкурсу, взаємодія фіналістів різних років.

Звичайно ж, основним фактором, що обумовив успіх України, є висока науково-технічна підготовка українських школярів. Ми пишаємося гідною командою міжнародних фіналістів, кожен з яких вніс свій яскравий штрих у портрет сучасної України як держави з потужним науково-освітнім потенціалом. Всі вони стали успішними студентами, які продовжують наукову діяльність у провідних навчальних закладах України. Щороку вони долучаються до проведення національних конкурсів, щиро діляться своїм досвідом з новими учасниками. А імена міжнародних переможців є нашою гордістю. Ось цей достойний перелік:

2005 р. – III місце у категорії «комп’ютерні науки» та спеціальний приз NASA (Данил Сомсіков, м. Одеса); 2006 р. – ІV місце у категорії «хімія» (Данило Моносов, м. Дніпропетровськ), Перша премія Міжнародного науково-технічного товариства Sigma Xi (Роман Левін, Євген Зайцев, Максим Дмитренко, м. Запоріжжя); 2007 р. – спеціальні відзнаки Association for Computing Machinery (Григорій Романовський, м. Луганськ) та The Geological Society of America (Зарема Умерова та Руслан Фаткуллін, АР Крим); 2008 р. – ІІ місце у категорії «хімія» (Віталій Клокун та Марина Мешкович, м.Дніпропетровськ); 2009 р. – ІІІ місце у категорії «фізика і астрономія»; спеціальні відзнаки American Meteorological Society; American Intellectual Property Law Association; Patent and Trademark Office Society (Олександр Оленєв, м. Запоріжжя); 2010 р. – II місце у категорії «екологічний менеджмент» (Олександр Токарев, м. Дніпропетровськ); 2011 р. – IV місце у категорії «електрична та механічна інженерія» (Олег Древаль, м. Київ), IV місце у категорії «енергетика і транспорт» (Еннан Умеров, АР Крим); 2012 р. – IV місце у категорії «електрична та механічна інженерія» (Андрій Ситник, м. Нетішин Хмельницької обл.), спеціальна відзнака Alcoa Foundation у категорії «хімія» (Поліна Коваленко, м. Дніпропетровськ); 2013 р. – III місце у категорії «електрична та механічна інженерія» та спеціальна відзнака Acoustical Society of America (Іван Селезньов, м. Миколаїв), IV місце у категорії «комп’ютерні науки» (Андрій Коноваленко, м. Стаханов).

Звичайно ж, ми згадали лише декілька основних, на нашу думку, факторів успіху науково-освітнього проекту Intel ISEF в Україні. Але у майбутньому саме на цій надійній основі, як ми сподіваємося, буде розвиватися надалі цей процес у нашій державі, тим самим сприяючи зростанню нашої наукової молоді, інтеграції вітчизняної молодої науки до світового науково-освітнього простору. Сподіваємося, що Intel ISEF надасть нових горизонтів розвитку освіти України і відкриє нові імена, нові історії успіху для учнів та вчителів, освітян та науковців.

 

 

Враження учасників конкурсів 

Іван Селезньов (м. Миколаїв, зараз студент НТУУ «КПІ»), фіналіст і переможець конкурсів Intel Техно Україна та Intel ISEF 2013 (III місце у категорії «електрична та механічна інженерія» та спеціальна відзнака Acoustical Society of America): 


"На мою думку, кожен перспективний український молодий науковець, що працює у галузі технічних або фізико-математичних наук, обов’язково має подати заявку на Intel Техно Україна, адже цей конкурс відрізняється від усіх інших відомих мені конкурсів творчих робіт учнів старших класів, які проходять в Україні.

По-перше, мене відразу дійсно вразило те, що на конкурсах системи Intel ISEFнемає готових (тобто, заздалегідь підготовлених) доповідей! Мені, як учасникузахистів Малої академії наук, це спочатку здалося дивним; я не міг зрозуміти, якце так може бути. Адже все, що ти робиш в МАНі — це пишеш роботу, готуєшдоклад, вчиш його, а потім просто розповідаєш його членам журі. Конкурс Intel —це зовсім інше, адже крім того, що ти повинен написати гарну роботу, ти повиненвміти гарно її представити перед усіма членами журі, а особливо на міжнародному етапі. Причому, кожного члена журі цікавить щось своє, а тобі треба вміти зрозуміти, що і як саме розповідати йому. Там немає готових доповідей: тільки ти і твої знання, глибинне розуміння теми, спілкування, інтерв’ю та дискусії.

Тобто, цей конкурс розвиває твої комунікативні навички і здібності та доводить, що гарна презентація своєї роботи — це вже 50% успіху. Інші 50 — це постер (стенд). Постер — надзвичайно важлива річ, оскільки він повинен бути зрозумілим членам журі, навіть якщо вас немає біля свого робочого місця. Але, мабуть, найголовніше з того, що дав мені Intel ISEF — це змога спілкуватися. Змога спілкуватися з членами журі, які дійсно розумні люди і можуть порадити тобі дійсно важливі й розумні речі. Змога спілкуватися зі своїми однолітками, які також надзвичайно розумні люди. А, кажучи про міжнародний конкурс — то це можливість спілкуватися з людьми майже з усього світу! Уяви собі, ти можеш знайомитись з будь-ким, дізнаватися абсолютно все, що тобі цікаво, таким чином краще пізнаючи світ. Просто збиратися біля басейну свого готелю і спілкуватися, жартувати, грати з людьми зі всього світу, як це робили ми.
Дуже сподобалась організація конкурсу, велика кількість робіт і якість виконаної учнями роботи. Також надзвичайно вразив Великий Каньйон, до якого ми їздили всією командою. Вражає вся та велич і монументальність природи, розуміння того, наскільки ти маленький в цьому великому світі. Ну і звісно, це шанс побачити США, попрактикувати свою англійську мову і просто отримати новий життєвий досвід.

Тобто, занотовуйте свою кожну ідею, пишіть гарні наукові роботи, приїжджайте на Intel Техно, а потім і на всесвітній Intel ISEF, знайомтеся з новими людьми, просто отримуйте насолоду від того, що ви робите у науці та навчанні, адже Intel ISEF — це дійсно те,що треба відчути і побачити самому. Адже цей конкурс змінює тебе зсередини, робить тебе більш відкритим до всього світу, і тому я надзвичайно вдячний всій українській команді, які готували нас, підбадьорювали і просто стали гарними друзями, за те, що дали змогу побачити і відчути все це."





Андрій Коноваленко (м. Стаханов, Луганська обл.), фіналіст і переможець конкурсів Intel Техно Україна та Intel ISEF 2013 (IV місце у категорії «комп’ютерні науки»): 


"Міжнародний конкурс Intel ISEF 2013 залишив мені лише найкращі враження. Була дуже хороша компанія молодих науковців з усього світу і ми дуже цікаво і весело проводили час, вільний від захистів проектів та інших справ. Особливо мені сподобалася унікальна атмосфера всього цього заходу. Це була атмосфера нескінченного спілкування, пізнавальних розваг, обговорення проектів і відчуття того, що 24 години на добу — це дуже мало.

Мені дуже сподобалося те, що, незважаючи на змагальну атмосферу конкурсу, не було негативного відчуття конкуренції. Всі учасники допомагали один одному збирати стенди, ми справді раділи перемогам кожного з учасників. Я познайомився з багатьма цікавими людьми, з деякими я спілкуюся й дотепер. Звичайно, до міста Фінікс в Аризоні ми прилетіли не відпочивати, а захищати свої проекти, науковий і освітній престиж нашої держави. Було корисно і цікаво вислухати як вислови захоплення, так і зауваження а іноді й критикущодо свого проекту.

Загалом, мені дуже сподобався конкурс Intel ISEF. Я із задоволенням би взяв участь у такому заході ще раз, але вже озброєний більшим досвідом."


<<